DISCURSOS D'ODI A L'AULA
DE QUÈ PARLEM QUAN PARLEM D’EXTREMA DRETA?
ESTRATÈGIES I EINES ANTIRUMORS, FAKE NEWS, CAIXES D’EINES EN FAVOR
DEL RESPECTE I LA TOLERÀNCIA.
Presentació
L’educació a la vida adulta pot esdevenir una eina que doni suport als canvis de la societat i permetin a les persones donar resposta als desafiaments a les que han de fer front. Cada moment social té els seus reptes i actualment l’ascens de discursos d’odi repercuteix de forma diària als nostres centres educatius. De forma explícita o implícita, diàriament veiem com els discursos de l’alumnat es nodreixen de rumors, estigmatitzacions o intolerància cap a certs col·lectius, moltes vegades vulnerables.
Sense voler ser una esmena a la totalitat de les pràctiques educatives tradicionals en favor de la tolerància, aquest curs vol actualitzar conceptualment certs aspectes d’aquestes, mirant d’adaptar-les al context actual, tot donant eines als docents per a poder afinar les respostes a discursos cada vegada més simples però més captivadors per part del nostre alumnat.
Aquest curs s’adreça a professionals de l’educació primària, de secundària i altres educadores que volen aprofundir en la comprensió dels fenòmens socials que afecten la convivència i la inclusió, i millorar les seves estratègies per treballar valors de respecte, empatia i pensament crític amb el seu alumnat.
Objectius
● Estudiar les estratègies i tècniques que ens permetin identificar i treballar aquells discursos que poden derivar en estigmatització i exclusió social especialment de col·lectius vulnerables.
● Analitzar el context que possibilita el creixement de discursos d’odi a la societat actual.
● Aportar recursos pràctics que ens permetin treballar aquestes situacions a l’aula.
● Adquirir coneixements teòrics i pràctics per tal d’analitzar de forma crítica noves situacions socials i educatives que repercuteixin al centre educatiu.
Aquests objectius s’alineen amb els principis del Decret 175/2022, de 27 de setembre, que regula el currículum de l’educació bàsica a Catalunya. Aquest marc normatiu promou una educació orientada al desenvolupament integral de l’alumnat i a la construcció d’una ciutadania crítica, compromesa amb la convivència i el respecte als drets humans. El curs també s’emmarca dins els principis del Decret 187/2015, de 25 d’agost, i les modificacions posteriors, que defineixen el currículum de l’educació secundària obligatòria a Catalunya. Aquest marc promou una educació competencial, crítica i orientada a la convivència democràtica.
La formació contribueix directament al desenvolupament de la competència social i ciutadana, la competència personal i de convivència, i la competència en valors ètics i socials, oferint al professorat estratègies per prevenir i abordar discursos d’odi, estereotips i discriminacions. A més, el treball sobre la desinformació, les xarxes i els rumors reforça la competència digital i comunicativa, essencials per formar alumnat crític i responsable.
La proposta formativa contribueix especialment al desenvolupament de la competència personal, social i d’aprendre a aprendre, la competència ciutadana i la competència en valors ètics i socials, proporcionant recursos per a detectar, analitzar i prevenir els discursos d’odi i la discriminació. Alhora, el treball entorn dels estereotips, rumors, i notícies falses reforça la competència comunicativa i digital, afavorint un ús crític i responsable de la informació.
Formació a càrrec de Sergi Amat Giró:
Graduat en educació social amb el màster de formació de professorat de secundària. Tota la meva experiència laboral s’ha desenvolupat en l’àmbit educatiu, des de fa cinc anys treballo a un projecte comunitari d’educació al llarg de la vida al barri Besòs Maresme de la ciutat de Barcelona. La meva militància i inquietuds polítiques m’han portat a interessar-me i formar-me sobre diverses problemàtiques socials i polítiques, entre elles els discursos d’odi.
Des de fa un parell d’anys he conduït diverses formacions sobre discursos d’odi a l’aula dirigides a professionals del món de l’educació. Aquestes formacions han estat reconegudes pels Departaments d’educació de les Generalitats catalana i valenciana.
INSCRIPCIONS
FORMACIÓ GRATUÏTA
Formació pràctica i flexible!
Participa en aquest curs de 20 hores pensat per adaptar-se al teu ritme i combinar l’aprenentatge presencial amb el treball autònom. Formació GRATUÏTA
Format del curs i opcions d’inscripció
Opció B (20 hores): Dissabtes 7 i 21 de febrer, de 9:30 a 13:30 h + dos mòduls asincrònics i treball autònom a distància.
Blocs de continguts del curs:
UNITAT 1 (PRESENCIAL – SESSIÓ DE 4 HORES + 2 de treball personal): De què parlem quan parlem d’extrema dreta?
UNITAT 2 (VIRTUAL – DEDICACIÓ APROXIMADA 4 HORES): Estratègies i eines antirumors.
UNITAT 3 (PRESENCIAL – SESSIÓ DE 4 HORES + 2 de treball personal): Fake News
UNITAT 4 (VIRTUAL – DEDICACIÓ APROXIMADA 4 HORES): Caixa d’eines en favor del respecte i la tolerància.
